“Ze weten hier wat ze aan mij hebben”
Dick van Santen is een ervaren rot in het vak van transport en logistiek. Op zijn negentiende haalde hij zijn vrachtwagenrijbewijs en reed hij met een vrachtwagen op en neer richting Oost-Europa. Toen hij weer dichter bij huis wilde werken, kwam hij 27 jaar geleden terecht bij firma Van den Noort. Hier rijdt hij nog altijd met veel plezier op zijn wagen door heel de regio.
Het is half 6 ’s ochtends wanneer vrachtwagenchauffeur Dick van Santen begint aan zijn eerste rit. Het is nog donker en vooral koud. Dick is het gewend om door weer en wind te werken, dus een koude ochtend brengt hem niet van zijn stuk. Vanaf het terrein in Dongen vertrekt hij richting zijn eerste bestemming. Hiervoor heeft hij natuurlijk al de nodige voorbereidingen getroffen: omkleden, papieren pakken en het uitvoeren van een auto-inspectie. Zodra alles in orde is, vertrekt hij vanaf het terrein in Dongen.
Een uitgebreid wagenpark
Zijn eerste rit verloopt soepel; drie containerledigingen in Zwijndrecht en nog een adresje op de route terug. Dick rijdt in een vrachtwagen met een kraan en kettingen waaraan de container wordt gekoppeld voor het ledigen. “Ons bedrijf is de enige in de regio die rijdt met zo’n wagen met deze uitrusting. Dat vind ik wel mooi.” Dick was zelf betrokken bij het aankoopproces van zijn type wagen en is tot op heden ook de enige chauffeur die erin rijdt. Het wagenpark van Van den Noort is divers en wordt van tijd tot tijd aangevuld met mooie aanwinsten die de werkzaamheden van de firma nog efficiënter maken.
Oog voor veiligheid en de medemens
Rond 9 uur ‘s ochtends komt de ervaren chauffeur weer aan bij de hoofdvestiging van familiebedrijf Van den Noort. Hier weegt hij de opgehaalde inhoud van de containers die hij heeft geledigd, zorgt hij ervoor dat dit afval op de juiste bestemming terechtkomt op het eigen recyclingterrein en drinkt hij nog even een bakje koffie voordat hij weer op pad gaat. Dit keer richting Zevenbergen. Hier staat een container langs de weg die geledigd moet worden. Dick pakt zijn veiligheidshelm en bedieningspaneel en gaat aan de slag. Hij laat de kraan met kettingen omlaag komen en bevestigt vervolgens alle vier de kettingen aan de container vol met bouw- en sloopafval. Deze wordt vervolgens opgetild en leeg geschud boven de lege container. Tijdens dit proces houdt Dick niet alleen zijn eigen veiligheid in de gaten, maar let hij ook op de veiligheid van anderen en bijvoorbeeld op geparkeerde auto’s die in de buurt staan.
“Mijn grootste taak is ervoor zorgen dat ik veilig thuis kom en dat ik geen schade rijd. Dan heb ik een goede dag”, legt Dick uit. “Als ik bijvoorbeeld zie dat ik met mijn vrachtwagen niet bij een container kan komen, dan overleg ik met de mensen van de planning over een andere aanpak.” Als Dick problemen tegenkomt tijdens zijn route, lost hij deze veelal zelf op, maar hij weet ook dat hij altijd kan bellen met collega’s voor een oplossing.
Ook vandaag rijdt Dick een bouwplaats op met de nodige obstakels. Samen met de bouwvakkers op locatie overlegt hij hoe ze het beste de situatie kunnen oplossen. Het obstakel is snel uit de weg geruimd en Dick kan weer door met zijn werk. Na het ledigen rijdt hij weer met fraaie bewegingen van het stuur en perfecte precisie achteruit het bouwterrein af. Ook bij deze manoeuvre houdt hij de veiligheid in acht.
“Ik leer nog iedere dag”
Dick heeft zijn adresjes voor de ochtend weer afgerond en gaat weer richting Dongen om een broodje te eten en een bakkie te doen met collega’s in de kantine. Na de lunchpauze worden de werkzaamheden weer hervat en gaat hij weer op pad naar de volgende bestemming. Een volle dag met veel afwisselende werkzaamheden, maar het moet je wel liggen, vertelt hij. “Het is niet niks wat we doen en het kan soms best lastig zijn.”
Zelf geniet hij nog altijd van zijn functie. “Ik leer nog iedere dag. Bovendien bevalt werken bij een familiebedrijf mij ook goed, omdat ik weet dat ik altijd bij de directie terechtkan als er bijvoorbeeld iets op mijn hart ligt. Daarbij weten zij ook gelijk wat ze aan mij hebben. Dat is ook waardevol.” Dick zet aan het einde van de werkdag de vrachtwagen afgetankt weer terug in de stalling, werkt de papieren van zijn ronde nog even af, kleedt zich weer om en gaat lekker richting huis.